söndag 4 januari 2015

Kataloghus

För några år sedan köpte jag en liten hög med böcker, eller egentligen nytryck av (om än något redigerade) kataloger från Sears, Roebuck & Co och andra företag. Orsaken är att jag fullkomligt älskar dessa kataloghus från första halvan av 1900-talet.


Jämför man dessa byggnader med de kataloghus som erbjuds idag, så har de gamla så mycket mer: de har en själ som saknas i dagens byggnader. Även proportionerna är behagliga för ögat, det är intressanta vinklar och dekorelement och de känns personliga trots att et är frågan om kataloghus. Dagens kataloghus är, åtminstone här på Åland, skolådor med sadeltak, fönster och dörrar. Funktionellt? Absolut! Personligt? Sällan, speciellt när väldigt många under de senaste åren valt att måla sina skolådor gråa med vita detaljer alternativt vita med gråa detaljer.

Kommer jag att se på dessa hus annorlunda i framtiden? Är det för att de är just nybyggen som gör att jag anser att de saknar en själ? Inte lätt att få det i områden som är under uppbyggnad, där trädgårdarna än så länge saknar allt, möjligen att det har lite gräsmatta, några buskar och ett träd som knappt ser ut att klara en höststorm.
Stilar brukar gå i cykler, se bara på klädmodet, som om jag inte minns helt fel beräknas ha cykler på ungefär 20 år. Med arkitekturen är det några fler årtionden som krävs, men kommer jag verkligen att kunna tycka att det som byggs nu är vackert och intressant i framtiden? Kanske intressant i ett etnologiskt perspektiv, att se vad som var viktigt under tidigt 2000-tal. Kommer det öppna köket/vardagsrummet att vara det centrala?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar