tisdag 4 februari 2014

Gråtrist

Det här är min personliga åsikt: i Mariehamn byggs tråkiga byggnader. 

Det har byggts en del höghus under de senaste åren i Mariehamn (inga enorma höjder på dem, eller som det uttrycks på stadens hemsida, "Mariehamn präglas av en måttfull byggnadsskala som i höjd inte överskrider esplanadernas lindar http://www.mariehamn.ax/stadsplanering-trafik/aktuell-generalplan/vaningar/"). Och de flesta av dessa känns som om de är stöpta i samma form. Det kan ha sin charm, med liknande byggnader intill varandra. Exempelvis älskar jag höghusen längs Skarpansvägen i Mariehamn., ska återkomma till dem i en senare post. Men när man går runt i en stad och tycker att bebyggelsen upprepar sig och den dessutom är trist, då börjar jag fundera var det gick fel. Har vi blivit så funktionella att vi dödar skaparglädjen och ersätter den med tristess? Har Mariehamn fått en intressant större byggnad sen stadsbiblioteket? Oj, det är en byggnad jag helt klart ska återkomma till!

Helsingfors, däremot... Jag ä fascinerad av att den staden bjuder på flera sakrala byggnader som är vackra, unika, fantasifulla. Den nyaste (?) är Kampens kapell:



Så levande, så iögonfallande, så inbjudande, så vänligt. Det är en byggnad jag känner att jag vill veta mer om. Jag vill dra med handen över väggytan för att känna byggnaden. jag vill se den från alla håll jag kan. Och jag vill veta mer om den. 
Den uppfördes under Helsingfors designhuvudstadsår 2012 och är ritad av Kimmo Lintula, Niko Sirola och Mikko Summanen från arkitektbyrå K2S. Byggd i för finländare välkända material: gran, klibbal och ask. Läs mer om byggnaden:  http://www.helsinginkirkot.fi/sv/kyrkorna/kampens-kapell

Med detta inlägg vill jag säga att det är sådant här som väcker uppmärksamhet även internationell, inte att bygga som alla andra. Inte se ut som alla andra småstäder i Norden. Skulle vi istället skapa nyskapande, innovativa, fantasifulla byggnader som kommunicerade med det gamla Mariehamn kunde ännu fler få upp ögonen för staden. Och jag vet att det handlar om pengar, men väljer man rätt kan man få pengarna tillbaka med god ränta längre fram. För bygger vi så att allt ser likadant blir det snart gråtrist oavsett väggfärg och snart tappar framtidens potentiella bosättare intresset. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar